Concentreren, zo lukt het wel!

Delen:

Vragen?

 

Je bent bijvoorbeeld helemaal gefocust op de lastige opdracht die je werkgever je toevertrouwd. Of je breekt je hoofd op de moeilijke examenstof en dan word je afgeleid. Weg concentratie en focus! Langdurig concentreren is niet altijd makkelijk. Vind jij dat ook? Dan hebben wij een aantal tips om ervoor te zorgen dat jij zo geconcentreerd mogelijk aan het werk of je studie kunt.

Wanneer piek jij?

Ontdek voor jezelf wanneer je het productiefst bent. Niet iedereen kan zich op hetzelfde moment het beste concentreren. De een piekt in de avond en de ander is juist vroeg in de ochtend het meest actief. Mijn dochter vindt het bijvoorbeeld prettiger om s’middags eerst even thuis te komen voor ze aan haar leer- en huiswerk begint. Zij kan zich het beste concentreren na het eten. Ieder mens heeft opeen ander moment van de dag een hoog energielevel. Probeer dat moment voor jezelf eens te ontdekken en maak daar gebruik van.

Zorg ervoor dat je omgeving rustig is

Televisiegeluiden, gesprekken van je collega’s, de radio of zelfs de zachtste geluiden kunnen voor afleiding zorgen. De een is daar wat gevoeliger voor dan de ander, maar meestal zorgen omgevingsgeluiden ervoor dat jij je niet 100% kunt focussen. Houd jouw werkomgeving daarom rustig. Ook rust op je werkplek kan ervoor zorgen dat jij je beter kunt concentreren. Een rommelig bureau kan een enorme afleider zijn. Als je steeds iets ziet liggen wat niks te maken heeft met hetgeen waar je mee bezig bent,  is het moeilijker om standvastig te zijn en daar niks mee te doen. Het schept ook een bepaalde chaos in je hersenen. Zorg dat je alles bij de hand hebt wat je nodig hebt en maak ruimte om je werk goed te kunnen doen. Dat geeft ook ruimte in je hoofd en concentreren gaat dan een stuk beter.

Zorg dat je op tijd een pauze neemt

Iedereen heeft een eigen concentratieboog. Dat houdt in dat iedereen zich voor een bepaalde tijdsduur kan concentreren. Dit is ook afhankelijk van wat je doet. Als jij met iets bezig bent wat je leuk of interessant vindt, dan lukt het jou waarschijnlijk langer je focus vast te houden dan wanneer je iets doet wat je niet zo leuk vindt. Als jij voelt dat het lastiger wordt je te concentreren, neem dan een pauze. Zorg er dan voor dat je echt even afstand doet van je werk of studie. Maak een korte wandeling of drink iets met je huisgenoten. Je brein heeft maar 10 minuutjes op non-actief nodig om daarna weer energiek verder te kunnen.

Ben even helemaal offline

Door alle social media van tegenwoordig zijn we 24 uur bereikbaar. Dat is soms heel handig maar het zijn ook enorme afleiders. Want dat piepje van je app of dat ene mailtje dat binnenkomt, maakt je nieuwsgierig. Binnen no-time ben je zomaar een half uur bezig met zaken die niet horen bij studeren of die opdracht, op je werk die af moest. Wist je dat het 7-15 minuten duurt voordat je, na een onderbreking, weer gefocust bent? Zet je social media daarom dus heel bewust uit.

Een massage helpt ook

Zeurende pijntjes en klachten van gespannen spieren kunnen een flinke afleiding zijn. Een massage zorgt ervoor dat deze spanningen weggenomen worden. Door een massage wordt de afvoer van afvalstoffen in werking gezet. Dat betekent dat er weer bloed kan gaan stromen waar je pijnpunten voelde. Als jij soepel en pijnvrij je werkzaamheden kunt verrichten, verbetert dat je concentratie. Maar ook de stress en spanningen van dat aankomend examen kunnen door een massage verminderen. Tijdens een massage komt namelijk het stofje endorfine vrij. Dit stofje verlaagt het stresshormoon en versterkt het geluksgevoel. Dat is natuurlijk hartstikke goed voor je zelfvertrouwen, maar zorgt er ook voor dat jij je beter kunt focussen op je studie. Een massage maakt je vitaler en alerter. En het is nog een cadeautje ook. Want het is toch heerlijk om je na een intensieve werkdag of moeilijk examen je te kunnen verheugen op een heerlijke massage!
 Ken jij iemand die examen doet? Vertel hem of haar dan over deze tips.
 

Make sense, MoSense

Gun jezelf rust, in je lijf en je hoofd. Zo wordt je hele leven makkelijker. Je presteert beter op je werk en ben je actiever wanneer je thuis komt. Met een behandeling van 30 minuten, kun je er weer weken fris tegen aan.